torsdag 7 januari 2010

Uppstart och massa FIKA

Ja så var det dags att krypa ut ut julkokongen och titta in på arbetet igen. Det är nästan som om man glömt hur man gör...?

Men det har varit härligt att vara ledig lite innan nyår och ända fram tills idag! Lyx! Eftersom landskapet är helt vitt så har vi passat på att promenera och vara ute så mycket som möjligt, det gäller ju att suga åt sig alla d-vitaminer som man kan! Så vi har promenerat vid Nääs slott och fikat i Alingsås, vi har promenerat i Änggårdsbergen och fikat....promenerat vid Amundsön och fikat...och vi har promenerat vid Gunnebo slott och fikat. Så man kan säga att MYCKET fika blir det! Men kanske bäst att tillägga att jag också försökt mig på 3 stycken joggingturer i snön och halkan, vilket var spännande!

Lilla mamma fyllde år också vilket innebar att vi bjuder henne och familjen på middag hos oss, den franska köttgrytan med valnötter, äpplen och katrinplommon fick det bli, igen! En klar favorit! Till denna anrättning måste jag med få skryta med mitt goda val av vin till....Jag ville ha något med hög fruktighet och inte så mycket strävhet, och chansade på A mano primitivo. Vilken fullpott! Efterrätt blev Nigellas choklad och päronkaka, som gick hem hos alla! Inte en smula fanns att hitta efteråt... Även hunden hade rensat golvet från eventuella smulor... =)

Temat för torsdagsfotot denna veckan är "år", vilket för mig osökt att tänka på lille systersonen San-san kalas i somras med den härliga jordgubbstårtan! Eftersom jag är mars-barn har man aldrig fått just en sådan klassisk födelsedagstårta med färska jordgubbar när man fyller år!

9 kommentarer:

  1. Härlig bild, och tårtan ser mycket smarrig ut! Jag är också marsbarn, och har heller aldrig fått färska jordgubbar på min tårta :)
    Ha en bra dag!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Härlig bild! Jag missar också jordgubbarna på min födelsedag ;)

    SvaraRadera
  3. Recept på Nigellas kaka också, tack!

    Vad härligt att ni har promenerat på ledigheten, det har inte jag - bara jäst och mumsat - vilket visar sig på vågen nu...

    Halva familjen fick vardag idag, andra halvan jäser några dagar till!

    SvaraRadera
  4. Systerson menar du väl... ;) För vad jag vet så är Elin din syter och inte din bror...

    SvaraRadera
  5. Hej Emma! Jag heter Veronica och är en Blivande Brud här i GBG. Jag har letat efter hur jag kan kontakta de som ansvarar för Rotundan men utan resultat... Jag har genom bröllopstorget sett att du valde Rotundan och undrar hur man kontaktar dem! Jag vore evigt, evigt tacksam för din hjälp!!! DU kan kontakta mig på min mejl: veronica_bengtsson_@hotmail.com
    MVH
    Veronica
    Veronica

    SvaraRadera
  6. Söt bild på pojken som fyller år. Och tänk att få en sån fin jordgubbstårta då!

    SvaraRadera
  7. Vad koncentrerat han studerar ljuset på tårtan. En tårta som ser läcker ut, förstår att du suktar efter en sån.

    SvaraRadera
  8. En härlig bild på en fin pojke och en god födelsedagstårta. Precis rätt till temat.

    Tack för kommentar hos mig.

    SvaraRadera
  9. Fylla år är inte det sämsta.
    Min bror hade en lekkamrat som fyllde år på jordgubbe.
    Det var med de gamla almanackorna där man klistrade upp en bild för varje månad.
    Lekkamraten var förresten bror till operasångerskan Gitta Sjöberg.

    SvaraRadera